Sinds Themis versie 21.1 is er een nieuwe methode om afspraken tussen Themis en Outlook te synchroniseren.

Deze nieuwe methode werkt niet meer met de lokaal geïnstalleerde Outlook zoals vroeger maar online via Microsoft Office365.


Deze nieuwe manier maakt het mogelijk om altijd de afspraken te synchroniseren in 2 richtingen en werkt ook als de gebruiker niet is ingelogd op de Themis omgeving maar bvb een afspraak maakt in Outlook vanop een smartphone, tablet, webbrowser...


Dit gebeurt door middel van een Windows service die bij voorkeur op de databank server draait.

De executable die de synchronisatie uitvoert staat in de Flexsoft\Services folder, FlexOutlookSyncSrv.exe


Het instellen van deze nieuwe manier gebeurt in Themis, in het instellingen menu, Agenda, 'Instelling medewerkers die de afsprakenagenda synchroniseren met Outlook'




Op de eerste pagina kiest u als er via de oude lokale methode gesynchroniseerd wordt of met de nieuwe methode.


In eerste instantie zal de keuze voor Office365 een leeg instelling venster tonen.


Het is immers zo dat Themis toegang moet verkrijgen om de afspraken van de gebruikers van uw organisatie op te halen.

Als de systeembeheerder in uw organisatie de inloggegevens van uw Microsoft Office365 kent kan die dit hier invullen via de knop 'Office 365 organisatie toevoegen' en dan 'Via webbrowser'

Hier moet de systeembeheerder dan inloggen op het Microsoft Office365 account en de toelating verlenen aan Themis.


Als de systeembeheerder in de organisatie deze gegevens niet heeft kan het vanop afstand via uw IT-organisatie gebeuren, kies hiervoor de tweede optie 'Manuele ingave'.


De link dient doorgestuurd te worden naar de IT organisatie waarna zij de Tenant_id in het resultaat dienen terug te sturen.

Deze plak je dan in het onderste deel en bevestig met de 'Ok' knop.


Daarna worden de gebruikers en de agenda's van uw organisatie opgehaald.


Vervolgens moeten bij alle gebruikers in uw organisatie die hun afspraken willen synchroniseren de Themis gebruiker gekoppeld worden en de kalender gekozen worden.


Alles staat nu correct ingesteld, het enige wat nog moet gebeuren is de synchronisatie service starten.

Dit MOET op de databank server gebeuren, het kan niet vanop een andere pc gedaan worden.


Start Themis op de databank server.

Ga in het instellingen menu naar 'Systeembeheer' 'Themis services'



In het Themis services venster moet bij de service 'FlexOutlookSyncService' de vinkjes 'De service is geactiveerd' en 'Deze service is een continue verwerkingservice' aangevinkt worden, bevestig met 'Opslaan'.


Ga vervolgens naar de tab 'Service status' en daar moet je de service applicatie activeren met de knoppen 'Installeren' en 'Starten'